måndag 27 juli 2009

Att ta vara på tiden...

i går kväll satt vi o pratade om vår tid, hur tar vi tillvara på den?! funkar det?!
Dagarna går så fort förbi, och ibland blir man förvånad när det redan är "fredag" igen!

Att planera sin tid, sin dag är något bland det viktigaste man har att göra när man har familj. Vi har haft för vana att planera en vecka i taget, fram till varje söndag. Måndagar ny planering!
Det handlar inte om timme för timme, utan snarare hur alla veckans dagar läggs upp så att företaget, familjelivet, äktenskapet skall vårdas på bästa sätt! o besök som skall göras (släkt,vänner..vilket vi ofta lägger på söndagar :)
Sedan sitter vi ner o går igenom om det är någonting som vi inte tycker har fungerat under veckan osv.. Detta har verkligen hjälpt oss genom tider speciellt då det varit enormt tryck på företaget!
Något som vi prioriterar är gemensamma måltider. Det är jätteviktigt för oss, att hela familjen sitter samlad o umgås tills ALLA har ätit färdigt o tackat för maten :)
Nu e det ju inte alltid det fungerar, men oftast frukost, middag (lunchen oxå om Daniel jobbar hemma).
Kvällsmålet brukar jag o Daniel sitta ensamma, det brukar vara vår tid tillsammans, o då är det ingen TV som gäller.
Att ha en fast nattningsrutin underlättar enormt för oss, att alla 3 somnar samtidigt, så att vi får ha vår egentid tillsammans- även om den ibland bara blir en timme (men oftast mer:)! men just den stunden e så viktig! där får jag som Daniel fru, visa min uppskattning, uppvakta, överraska eller bara vara hans! annars delar jag honom med 3 livliga barn! Ibland har vi förmånen att få åka ut ett par dagar, eller bara nån dag för oss själva - det är någonting som vi älskar!

Vi har fått en o en anna familje som har varit i jobbiga situationer, där vi har tipsat om ett bra upplägg varje vecka så att allt ska flyta på bra! jobb, familj, äktenskap.. o man blir så glad när man ser hur mycket tidsplanneringen kan göra! :D så självklart för många men ändå fungerar det inte!
Våga stänga av tv- dator - telefoner på kvällarna! o ta vara på tiden tillsammans- det bygger upp, det blir en investering för framtiden! :D

VA E KLOCKAN?! 15:39 ... ;)


2 kommentarer:

  1. Ja se vad som hände när Dennis o jag fick tid för varandra när barnen väl somnat =) HAHAHA!!! :D

    SvaraRadera
  2. hahahahaa.. ja, men visst e det underbart!

    SvaraRadera

hanna

Lyckligt gift med min första kärlek, Daniel sedan 1999! vi har 4 underbara, energisprudlande barn, Sara,Aron,Rebecka,Miriam. Alla födda mellan 2005-2010! Jag njuter av livet som hemmafru o mamma. Den förmånen då min man är företagare o försörjer familjen :) Eftersom jag fött 4 barn på kort tid så har kroppen förändrats en hel del. Jag har under de senaste åren studerat en hel del om kroppen, träning o kost, då detta är nåt jag finner högaktuellt, se det som en färskvara! Bloggen handlar ganska mycket om träning o mat..men självklart om min o familjens vardag!

Bloggintresserade