tisdag 8 februari 2011

Socker..

En frukt om dagen? 3 frukter om dagen?
vissa talar för max en om dagen, andra om 0.5-1 kg om dagen!
jag är den typen som lutar mot max 1.. men aldrig riktigt förstått skillnaden mellan fruktsocker och andra sockerarter, men i helgen fick jag nog. Nu är det dax att läsa o lära ALLT man kan lära om arterna o hur kroppen jobbar med dem o hur skadliga de egentligen är.

Det finns huuuur mycket som helst att lära om socker!
Nu har jag suttit i omgångar och försöker få ihop min egen version av de olika kemiska bindningarna, dess betydelser för kroppen, mm.
Det är så intressant, MEN så invecklat.
Idag satt jag med Wikipedia.. där finns bra info.
Fettlever är nåt nytt! kan man tydligen drabbas av om man äter för mycket frukt! ..(fettlever kan utvecklas till diabetes!) Fruktsocker är inte helt oskyldigt socker. Det är det jag vill ta reda på!
efter mina egenstudier har jag lite mer kött på benen, men jag ger mej inte förrän jag VET allt jag vill veta om ämnet. :)
Intressant att se hur kroppen jobbar med olika typer av socker, det är verkligen mer att lära än jag trodde!

jaja, nu ska jag passa på att ta en kopp svart innan barnen skall hämtas från mormor o morfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hanna

Lyckligt gift med min första kärlek, Daniel sedan 1999! vi har 4 underbara, energisprudlande barn, Sara,Aron,Rebecka,Miriam. Alla födda mellan 2005-2010! Jag njuter av livet som hemmafru o mamma. Den förmånen då min man är företagare o försörjer familjen :) Eftersom jag fött 4 barn på kort tid så har kroppen förändrats en hel del. Jag har under de senaste åren studerat en hel del om kroppen, träning o kost, då detta är nåt jag finner högaktuellt, se det som en färskvara! Bloggen handlar ganska mycket om träning o mat..men självklart om min o familjens vardag!

Bloggintresserade